Vraag en antwoord
Wij krijgen dagelijks veel vragen en de meest voorkomende vragen hebben we hier samengevat inclusief de antwoorden. Staat uw vraag er niet tussen? Vul dan het contactformulier in en stel uw vraag, of neem telefonisch contact met ons op.
Kan ik ’t Uitvaarthoes ook zelf bellen bij een (naderend) overlijden of moet het via een uitvaartleider?
Beiden kan, wanneer u ons rechtstreeks benaderd worden wij uw uitvaartleider in die periode en verzorgen wij de complete uitvaart precies zoals u deze voor ogen heeft.
Wanneer u een eigen uitvaartleider heeft mag u deze inschakelen en hem/haar verzoeken contact op te nemen met ‘t Uitvaarthoes. Wij verzorgen dan, in opdracht van de uitvaartleider/-ster, de verzorging, overbrenging naar en verblijf in ’t Uitvaarthoes. De verantwoordelijkheid blijft dan bij de uitvaartleider/-ster omdat u deze heeft ingeschakeld.
Ik ben verzekerd bij de DELA, ASR, Nationale Nederlanden of welke andere maatschappij dan ook. Kan ik dan wel met jullie contact opnemen of moet ik mijn verzekeraar bellen?
Nee dat hoeft niet. Belangrijk hierbij is om vooraf in gesprek te gaan met ons om deze polis te bespreken. Het kan zijn dat wij u adviseren om de uitvaart via de verzekeraar te laten verlopen waarbij u de wens uitspreekt om bij ’t Uitvaarthoes te “willen liggen”.
Er zijn ook polissen die omgezet worden in een kapitaal dat u dan naar eigen inzicht mag gebruiken. In dat geval bent u vrij om voor ons te kiezen bij een (naderend) overlijden.
Is een voorbespreking nu echt nodig?
Wij zeggen volmondig ja. De families die het wel hebben gedaan zeggen allemaal: “wat fijn dat alles is besproken en we daardoor meer tijd hebben om te rouwen”. Andere families die het niet hebben gedaan blijven met veel vragen achter zoals: welke kist zou hij/zij mooi hebben gevonden, wel of geen familiekamer, wel of geen thuisopbaring, wel of geen kaart of misschien alleen een digitale kaart, zou hij/zij een condoleance prettig hebben gevonden en moet dat dan openbaar zijn of juist besloten? Al dat soort vragen kunnen in een gesprek van 1 tot 2 uur worden besproken en vastgelegd worden in ons wensen uitvaartboekje.
Zijn jullie nu duurder omdat jullie klein zijn?
De kosten van een uitvaart worden deels door uzelf bepaald door middel van de wensen die u heeft en anderzijds door de partijen waar u mee te maken krijgt zoals crematoria, begraafplaats en catering achteraf. ’t Uitvaarthoes heeft eigen verzorgers in dienst die tegelijkertijd ook uitvaartleider zijn, een eigen rouwauto, centrale koeling, eigen aula en 2 sfeervolle familiekamers. Daardoor hoeft ’t Uitvaarthoes minder externe partijen in te schakelen en dat is weer kostenbesparend.
Waarom zijn jullie basis en basis+ uitvaart zo goedkoop?
Een uitvaart organiseren kost tijd en bij de basis en basis+ uitvaart hebben we de onderdelen die tijd kosten zoveel mogelijk teruggedrongen zonder in te leveren op de kwaliteit. Daarbij komt dat we de verzorging, overbrenging, verblijf in ’t Uitvaarthoes of thuisopbaring (middels een koelplaat) en vervoer naar het crematorium uitvoeren in eigen beheer. Hierdoor kunnen we de kosten aanzienlijk laag houden omdat we hier geen externe partij voor hoeven in te schakelen. Het aanvragen van de akte van overlijden doen we online tegen de kostprijs die de gemeente hanteert.
Kan ik jullie op elk gewenst moment bellen?
Ja dat kan. Uiteraard moet eerst de schouwarts de dood vaststellen en aansluitend mag u ons bellen. De uitvaartleiders en verzorgers staan 24 uur per dag klaar om uw melding aan te nemen. Wij zijn bij een melding meestal binnen 2 uur ter plaatse om u bij te staan.
Mijn vader/moeder overlijdt na 23.00 uur in een verzorgingstehuis en nu komt de arts de volgende morgen
Dat is een vraag die we steeds vaker krijgen. Het is een protocol van het verzorgingstehuis en niets meer dan dat. De wet staat daar boven en die is zeer duidelijk. De wet maakt geen onderscheid tussen verwacht- en onverwacht overlijden waar verpleeghuizen nog wel eens “gebruik” van maken. Wanneer een verpleeghuis aangeeft dat het protocol van toepassing is hoeft u hier niet mee akkoord te gaan omdat dit door de verpleeghuizen zelf is opgesteld en deze is in strijd is met de wet.
Sta erop dat er een arts wordt gebeld of neem contact op met de eigen huisarts of met de GGD om het overlijden te melden.
Zijn jullie onafhankelijk of eigendom van een verzekeraar?
Nee, wij hebben het voormalige RABO-bank pand gekocht op 1 september 2023 en volledig verbouwd tot ’t Uitvaarthoes. Wij hebben geen enkele relatie met verzekeraars en zijn dus 100% zelfstandig.
Als ik voor jullie kies, kan ik dan alleen voor ’t Uitvaarthoes kiezen?
Nee, ’t Uitvaarthoes is een rouwcentrum waar iedereen welkom is maar de uitvaartleiders van ’t Uitvaarthoes luisteren naar uw wensen. Dat kan dus een thuisopbaring zijn, waarbij thuis natuurlijk ook de tuin kan zijn in een uitvaarttent of een mooie patio. Het kan zijn dat u bijvoorbeeld een ander rouwcentrum de voorkeur geeft boven ons Uitvaarthoes en in dat geval gaan we bellen of daar plaats voor is en
dat organiseren.
Wat is jullie werkgebied?
Wij zijn gevestigd aan de Kerkstraat 10 te Enschede en ons werkgebied is ongeveer 40 kilometer rondom Enschede. Daar hoort natuurlijk ook Duitsland bij.